Soalan 1 : Rumusan
[ 30 markah ]
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang cara-cara remaja menjalani gaya
hidup sihat dan kesan-kesannya. Panjang rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Memetik kata-kata isteri presiden Amerika Syarikat,
Michelle Obama,”Tiada yang lebih penting daripada kesihatan dan membesarkan
anak-anak secara sihat,” kesihatan amatlah penting untuk generasi muda terutamanya remaja. Namun
begitu, masalah kesihatan seperti obesiti, dan diabetes dalam kalangan remaja
hari ini bukan jenaka tetapi
merupakan realiti kehidupan.
Kesihatan merupakan aset terpenting
seseorang remaja. Seorang remaja yang sihat bukan sekadar bebas daripada
penyakit tetapi sihat dari aspek fizikal, mental, emosi dan spiritualnya. Kunci
penting dalam kesihatan adalah dengan mengetahui, melakukannya dan
menyeimbangkan. Kaedah yang paling mudah bagi remaja untuk menjalani gaya hidup
sihat adalah dengan mencari info tentang kesihatan dengan melayari laman
sesawang, membaca buku dan bertanya dengan pakar kesihatan. Antara laman
sesawang yang boleh dirujuk oleh remaja adalah
melalui laman info sihat yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan
Malaysia. Remaja juga boleh bertanya
sendiri hal kesihatan dengan pakar dalam bidang ini. Tindakan bertanya amat
digalakkan sebelum remaja mencuba
sendiri menjalani kehidupan sihat. Kes-kes menakutkan tentang remaja cuba berdiet dengan tidak seimbang kerana
khuatir dengan masalah obesiti sering kali
berlaku kerana tiadanya bimbingan serta rujukan daripada pakar
kesihatan.
Kunci seterusnya untuk hidup secara
sihat adalah dengan mengambil makanan yang berkhasiat. Remaja memerlukan lebih kandungan protein, kabohidrat, vitamin
dan lemak dalam badan. Seterusnya, remaja perlu menekankan aspek penjagaan
kebersihan diri. Hal ini bukan sahaja penting bagi memastikan badan remaja
tidak berbau dan disenangi oleh orang
lain, malahan bagi memastikan remaja tidak terdedah dengan sebarang punca
penyakit, seperti bakteria bahaya, kutu dan kulat. Remaja perlu melakukan aktiviti bersenam
untuk menjaga kesihatan. Jika minat menari, boleh juga menggunakan tarian
sebagai salah satu senaman. Selain dapat mengisi masa lapang
serta hidup dengan lebih sihat, remaja berpeluang mengasah bakat seni dalam
diri remaja. Semuanya bermula dengan langkah pertama untuk mencuba.
Aktiviti sihat tidak hanya berfokus
kepada senaman untuk fizikal semata-mata. Otak juga perlu menjalani kehidupan
yang sihat. Sehubungan dengan itu, remaja perlu menghindarkan diri daripada
sebarang aktiviti negatif, seperti menagih dadah dan merokok, dapat
membantu remaja menjadi lebih cerdas.
Tentu seronok jika otak dapat berfungsi dengan sepenuhnya apabila badan
remaja bersih daripada sebarang pencemaran.
Aktiviti lain yang perlu dilakukan oleh remaja untuk hidup lebih sihat ialah
masa rehat yang cukup. Waktu rehat yang secukupnya dapat membantu remaja
merehatkan badan selepas seharian melakukan pelbagai aktiviti. Dalam
menjalani kehidupan yang sihat, keseimbangan dalam hidup adalah sangat penting.
Pengambilan makanan seimbang mengikut piramid makanan merupakan satu cara yang
perlu diikuti oleh remaja bagi memastikan remaja terhindar daripada sebarang penyakit.
Pendek kata, cara hidup sihat bukan
sahaja dapat membantu remaja berfikir
dengan lebih matang, tetapi dapat memberikan keyakinan diri dan daya kreativiti
akan semakin bertambah.
( Dipetik dan diubahsuaikan daripada
“Remaja Prihatin Remaja
Sihat,”
Dewan Siswa, September, 2011)
Soalan 2(a) – Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan
1, jawab soalan-soalan yang
berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
i.
Apakah maksud
rangkai kata bukan jenaka?
[2 markah]
ii.
Mengapakah remaja perlu menitikberatkan
aspek penjagaan kebersihan diri?
[3 markah]
iii.
Pada pendapat anda,
mengapakah remaja pada hari ini gemar mengambil
makanan segera?
[4
markah]
Soalan 3 : Pengetahuan
dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan.
SKEMA JAWAPAN UJIAN 1
BAHASA MELAYU 2015
Soalan 1
Markah penuh 30 dibahagi
kepada:
(a) Isi - 20 markah
(b) Bahasa - 10 markah
(a) Isi [20 markah]
Nota:
(i) Panduan mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai
satu perkataan:
nama khas
perkataan berulang
penggunaan kata sendi di dan
ke
tarikh
angka yang ditulis dengan
nombor atau perkataan
gelaran
(ii) Kira dan tandakan jawapan
calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa.
(iii) Periksa jawapan calon
setakat 120 patah perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu
diperiksa.
(iv) Berikan markah bagi setiap
isi yang tepat dan lengkap sahaja.
Pendahuluan/Pengenalan Markah
Petikan menerangkan langkah-langkah/usaha-usaha remaja menjalani
gaya hidup sihat dalam kehidupan seharian. 2
Petikan menerangkan langkah-langkah/usaha-usaha remaja menjalani
gaya hidup sihat 1
Petikan menerangkan cara-cara remaja menjalani gaya
hidup sihat 0
Isi Tersurat
S1. mencari
info tentang kesihatan 2 m
S2. remaja
juga boleh bertanya sendiri hal kesihatan dengan pakar dalam bidang ini. 2 m
S3. mengambil makanan yang
berkhasiat
2 m
S4. Perlu
menekankan aspek penjagaan kebersihan diri 2 m
S5 . remaja perlu
melakukan aktiviti bersenam untuk menjaga kesihatan 2 m
S6. remaja perlu menghindarkan diri daripada sebarang aktiviti negatif 2 m
S7 masa rehat yang
cukup. 2 m
S8 pengambilan makanan seimbang mengikut
piramid makanan
2 m
Isi Tersirat:
T1. Remaja berfikiran
positif 2 m
T2. Remaja lebih
sihat 2 m
T3. Remaja lebih
cemerlang 2 m
T4 .Remaja mempunyai lebih kesedaran tentang
kesihatan diri 2 m
Penutup:
Kesimpulannya, remaja seharusnya mengambil langkah bijak
mengamalkan 2
gaya hidup sihat setiap hari demi memastikan
kesihatan mereka senantiasa
berada pada tahap yang baik.
Soalan 2(a ): Petikan
Umum
i.
Maksud rangkai kata bukan jenaka adalah
- tidak lucu/kelakar Maksimum
2 markah
ii.
Remaja perlu
menitikberatkan aspek penjagaan kebersihan diri untuk
- memastikan badan remaja tidak berbau 1
- disenangi oleh orang lain 1
- memastikan remaja tidak terdedah dengan sebarang punca
penyakit, seperti bakteria bahaya, kutu dan kulat. 1
.
Maksimum
3 markah
iii.
Pada pendapat saya, remaja gemar mengambil makanan segera kerana:
- mudah 1
- gaya hidup sekarang 1
- pengaruh media massa/iklan/rakan sebaya 1
- kesibukan ibu bapa 1
- isu pengurusan masa 1
Maksimum 4 markah
3a.
(i)
balas (hal surat) -
Surat yang dikirim
oleh sahabat saya belum sempat saya balas.
(ii) balasan( hukuman) -
Perbuatan jahat ke
atas orang lain akan mendapat balasan yang setimpal.
(iii) berbalas(serang-menyerang) -
Anggota polis berbalas tembakan
dengan segerombolan perompak bersenjata api di
sebuah bank di pekan itu.
(iv) membalas( hal mempertahankan
diri) -
Penduduk telah membalas serangan udara yang dilakukan oleh tentera penjajah.
(v) pembalasan(hal hukuman) -
Dia telah menerima pembalasan daripada perbuatannya menderhaka kepada ibunya.
(vi) balas-membalas - Mereka balas-membalas
pantun semasa majlis merisik itu berlangsung.
(6
markah)
3b. Subjek dan prediket.
(i)
Pegawai yang baru dilantik itu(S) akan mula bertugas esok(P)
(ii) Pelajar-pelajar itu(S)
sangat berdisiplin(P)
(iii) Sasterwaan Negara Datuk
A Samad Said(S) ke Pasar Seni(P)
(iv) Setiap
orang(S) mengharapkan kebahagiaan hidup(P)
(v) Penonton perlawanan bola sepak itu(S)
sudah pulang(P)
(vi) Permainan wau (S) sangat masyur di negeri Kelantan(P) (6
markah)
(c) kesalahan ejaan dan kesalahan penggunaan imbuhan.
(i) mempastikan - memastikan, kaki tangannya - kakitangannya
(ii) matapelajaran - mata pelajaran , mendapat
- dapat
(iii) anti karat - antikarat,
punyai - mempunyai
(6 markah)
(d) kesalahan penggunaan kata atau istilah dan kesalahan tatabahasa.
(i) dibangunkan (dibina), di (ke)
(ii) mencengkam (menggengam), dia terima
(diterimanya)
(iii) Sejumlah(sebahagian)
kontraktor-kontraktor(kontraktor) (6 markah)
(e) Isikan tempat kosong dengan peribahasa
yang sesuai.
(i) melentur buluh biarlah dari rebung
(ii)bagai aur dengan tebing (iii) bumi yang mana tidak ditimpa hujan.
SKEMA SOALAN 4
( 4a) Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan perwatakan watak utama dalam novel
tersebut. [7 markah]
Isi
Cukup 2 x 2 = 4
Bahasa = 3
Jumlah 7
(a) Novel Melunas Rindu – watak utama Fuad/Joshua/Abdul Halim.
1. Berusia 27 tahun, seorang
yang tinggi, segak, berwajah Melayu, berpendidikan tinggi, memiliki Ijazah
Pentadbiran Perniagaan dari Amerika syarikat dan belum berkahwin.
2.
Seorang yang penyayang
Contohnya, Fuad sayang
akan ibu kandungnya, Mariana dan berusaha mencari pusara ibu kandungnya yang
disangka telah meninggal dunia.
3. Seorang yang bertanggungjawab
Contohnya, sikap
bertanggungjawab dalam memastikan anak muridnya berjaya dalam mata pelajaran
bahasa Inggeris.
4. Seorang yang baik hati.
Contohnya, Fuad membantu
Borhan membawa anaknya yang sakit ke klinik.
Fuad juga sanggup menanggung belanja persekolahan adik-adik sepupunya
iaitu Mei Lin, Ah Soh dan Guan.
5. Seorang yang taat kepada perintah agama
Contohnya, dia tidak
meninggalkan solat, selalu solat berjemaah di surau atau di masjid.
(b) Novel Kabus Di
Perbukitan – watak utama Faridah
1. Berusia awal 20-an pada
permulaan cerita dan berusia dalam lingkungan 50-an pada penghujung cerita,
berperawakan menarik, mempunyai lesung pipit, mempunyai saudara kembar bernama
Rahayu, sudah berkahwin, suami pertamanya bernama Ghazali, berkahwin dengan Soleh Johnsons
(selepas suami pertamanya meninggal) dan menetap di New Zealand selama 25
tahun. Faridah mempunyai anak kembar
bernama Melina dan Anne.
2. Seorang yang tabah..
Contohnya, dia tabah
menghadapi kematian adik kembarnya, Rahayu akibat barah paru-paru. Selepas itu, dia juga kehilangan ibu
kesayangannya dan suami pertamanya, Ghazali.
3. Seorang yang
prihatin.
Contohnya, sikap
prihatinnya terhadap Iqbal, seorang kanak-kanak Sindrom Down dan menganggap
khidmat baktinya terhadap kanak-kanak istimewa sebagai satu ibadah.
4. Seorang yang beriman.
Contohnya, dia bersolat
Tahajud selepas mengalami mimpi Rahayu dan ibunya. Dia yakin akan berasa tenang selepas
menunaikan solat sunat Tahajud.
5. Seorang yang mementingkan
ilmu pengetahuan.
Contohnya, dia sanggup
menggadaikan tanahnya untuk perbelanjaannya semasa berkursus di New Zealand.
Lain-lain perwatakan watak utama
yang sesuai boleh diterima
(b) Berdasarkan sebuah
novel yang telah anda kaji, huraikan tiga
pengajaran yang terdapat dalam novel
tersebut?
[8 markah]
Isi
Cukup 3 x 2 = 6
Bahasa = 2
Jumlah 8
Novel Melunas Rindu
|
Novel yang saya kaji dalam tingkatan
empat ialah Novel Melunas Rindu.
Pengajaran pertama ialah kita
hendaklah patuh pada perintah Tuhan.
Sebagai contoh Fuad ke surau untuk solat berjemaah dan mengaji
al-Quran dengan Pak Ismail.
Pengajaran
kedua ialah kita tidak boleh
memutuskan hubungan kekeluargaan.
Sebagai contoh, Fuad pergi ke rumah bapa saudaranya yang berlainan
agama, iaitu Peter Lim dan berjanji menanggung belanja persekolahan
anak-anaknya, iaitu Ah Soh dan Mei Lin.
Pengajaran
seterusnya ialah kita mesti
menerima takdir yang telah ditentukan. Sebagai contohnya, Fuad dan
Farhana mula dapat menerima realiti bahawa mereka ialah adik-beradik dalam
tempoh yang agak singkat.
|
Novel Kabus Di Perbukitan
|
Novel yang saya kaji dalam tingkatan
lima ialah Novel Kabus di
Perbukitan.
Pengajaran
pertama ialah kita hendaklah menerima ketentuan takdir dengan hati terbuka.
Sebagai contoh, Azrul dapat menerima takdir kematian Rahayu yang menghidap penyakit kanser.
Pengajaran
kedua ialah kita hendaklah
berhati-hati memilih kawan.
Sebagai contoh, Benny berkawan
dengan Mohamed Attar terpaksa menyembunyikan diri kerana kawannya itu
terlibat dalam aktiviti keganasan.
Pengajaran
seterusnya ialah sebagai penganut
agama yang taat, kita hendaklah mematuhi ajaran dan tuntutan agama. Sebagai contohnya, Soleh menunaikan
sembahyang di masjid pada setiap hari dan selalu menderma kepada badan kebajikan.
Lain-lain pengajaran
yang sesuai boleh diterima.
|
No comments:
Post a Comment